Kansen voor het kaarsenschap
Hoewel de kaars een eeuwenoud product is biedt het vandaag de dag nog volop kansen en zijn er nog ontwikkelingen waar we rekening mee moeten houden. Op deze pagina zetten we de kansen en de ontwikkelingen voor het kaarsenschap op een rijtje. Lees de pagina op uw gemak door en doe uw voordeel met de informatie.
Een groeiende categorie die nog lang niet uitgegroeid is!
De consument heeft, mede versterkt door de coronacrisis, een grote behoefte aan een fijn gevoel in huis. Bolsius ziet daarom nog veel groeipotentieel in de categorie home ambiance. Helemaal nu de inflatie er naar alle waarschijnlijkheid voor zal zorgen dat mensen meer thuis zullen zijn en minder vaak uit eten of op vakantie gaan. Samen met u als wederverkoper willen we deze potentie benutten.
Wist u dat...
... 75% van de consumenten slechts 5 dagen per jaar een kaars brandt?
Uit een uitgebreid onderzoek onder Nederlandse consumenten is gebleken dat ruim 80% van de Nederlanders kaarsen in huis heeft. Kaarsen zijn voor de meeste consumenten nog geen gewoonte product. Daar waar een kleine 5% meer dan 30 avonden per jaar kaarsen brandt, is voor het overgrote deel een kaars alleen gekoppeld aan speciale momenten. Dit biedt kansen voor groei!
In de Bolsius campagne “Het is niet alleen …” laat Bolsius zien wat het effect van kaarsen kan zijn op elke willekeurige avond en dat een geur zoveel meer is dan alleen een geur. Het gaat om de totale beleving. Een klant koopt dus veel meer dan alleen kaars. Op deze manier stimuleert Bolsius de consument tot het (meer) branden van kaarsen.
... de kwaliteit uiteindelijk belangrijker is dan de prijs
Voor een (bewuste) consument is de kwaliteit van een kaars een belangrijker aankoopargument dan de prijs. Men wil immers een prettige gebruikservaring. Consumentenbehoeften voor kaarsen gaan dan ook verder dan alleen de basis functie van de kaars: decoratie en interieurtrends spelen een belangrijke rol.
Bij het ervaren van de kwaliteit speelt duurzaamheid ook een grote rol: 69% van de consumenten vindt het belangrijk dat kaarsen duurzaam zijn geproduceerd. Zorg daarom voor een compleet assortiment waarbij inspiratie centraal staat.
... geur emotionele relevantie biedt
Geur is een van onze sterkste zintuigen. De geuren die je ervaart kunnen direct bijdragen aan hoe jij je voelt. Vaak zijn geuren ook sterk gekoppeld aan herinneringen, waardoor een specifieke geur gevoelens kan oproepen.
Leg consumenten uit dat geur bijdraagt aan de sfeer in huis en inspireer ze met verschillende geuren. Een begin is er al: 29% van de consumenten gebruikt geur om een gezellige sfeer te creëren en 28% gebruikt geur om te ontspannen. Maar ook hier ligt dus nog een mooie groeikans. Geurkaarsen zijn niet voor niets de hardst groeiende artikelgroep. Heeft u ze al in het kaarsenschap staan?
… aankopen van (geur)producten vooral leuk moet zijn
De moderne consument is veeleisend geworden. Bij het shoppen van kaarsen verwacht men inmiddels meer dan alleen het product zelf. Het gaat om de totaalbeleving. De juiste sfeer, voorbeeld presentaties en bijpassende producten spelen hierin een belangrijke rol. De consument wil door u verrast en geïnspireerd worden.
Met uw winkelpresentatie kunt u hierop inspelen. Zorg voor de juiste producten, trendkleuren en sfeer in uw winkel. Door presentaties regelmatig aan te passen wordt ook de terugkerende consument verrast. Geef producten een andere plaats in de winkel of gebruik bijzondere materialen om een presentatie te maken.
Vragen of opmerkingen?
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen of opmerkingen? Of wilt u eens van gedachten wisselen over uw winkel? Neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.